Anders möter banchef Peter Irebrink 180409

Intervju av Anders Jacobsson med Mjölby GK´s banchef Peter Irebrink

Peter gillar värme

Den förhatliga snön är på väg bort i hög hastighet. Hur mår banan? Vår greenkeeper Peter Irebrink har svaret.

”Efter omständigheterna väl. Vi kollade idag och tre månaders snötäcke har resulterat i mögelskador på några greener. Men de går att reparera”.

När vi träffas för den här pratstunden är det måndagen den 9 april. 15 grader varmt, fågelkvitter och vindstilla. En sådan där vårdag som ger en golfentusiast ett lyckorus. Men Peter hade gärna också sett en mild vind en dag som denna.

Vad gör ni närmast?

”Luftar greenerna och dressar när det är tillräckligt varmt. Vi dressar inte för spelbarhetens skull nu i början utan för att skydda gräset när vi ska börja klippa ner. Senare under säsongen dressar vi för att få en jämn spelyta.”

Peter Irebrink konstaterar att övningsgreenen ser skaplig ut.

Önskeväder den närmaste tiden?

”Först och främst värme och inga frostnätter. Temperaturen i jorden måste öka till 7-10 grader för få igång växtligheten”.

Vid det här tillfället ursäktar sig Peter och kopplar upp sig mot SMHI för att vara uppdaterad. SMHI lämnar nya prognoser flera gånger om dygnet. Han visar bilder på hur hårt vildsvinen gick fram i höstas vid 14:e green.

Vintern har varit ovanligt tuff, snörik och långvarig. Vilket är det idealiska vintervädret för en bana på våra breddgrader?

”Tjäle och fem cm snö är det snabba svaret. Tjälen förhindrar snömögel och snö skyddar mot frystorka”.

Så här kan en provplugg tagen på en green se ut när den fått värme och ljus inomhus, säger Peter.

Första nio är en slättbana och på andra nio har vi skogen. Vilka krav ställer det på er banarbetare?

”Förutsättningarna är olika. Första nio har bättre förutsättningar med ljus, luft och värme. I skogen är det sämre förutsättningar men vi har jobbat mycket de senaste åren för att släppa fram ljuset och solen, till exempel fällt träd i ruffen mellan 13:e och 14:e fairways. Generellt får vi jobba mer med sista nio i början av säsongen men när gräsväxten väl kommit gång jämnar det ut sig.

Om vi leker den tanken att det inte finns några begränsningar i budgeten, vad är det första du skulle göra?

Ny bevattning över hela banan. Nuvarande bevattningsanläggning är över 30 år och tiden vi lägger på felsökning ökar år från år.”

1200 ivriga medlemmar klappar på porten efter en hemsk vinter och frågan måste ställas: när öppnar greenerna?

”Vi siktar på tävlingspremiären 28 april men jag lämnar inga garantier. Skogshålen förmodligen senare. Det kan också bli tidigare om vädret är på vår sida. Jag upprepar än en gång att stadig och ihållande värme de närmaste veckorna är idealet”.

Peter sammanfattar att hans arbete är omväxlande. Ingen dag är den andra lik och vädret är en orosfaktor så här års. Och vurmen för värme har han förstås gemensamt med många andra.
Vi får slå på den lilla vita bollen i år också.

Vår nye greenkeeper Peter Irebrink är 36 år och anställd på golfklubben i olika omgångar sedan 2002, första åren som säsonganställd. Det var tidigare greenkeepern Sean de Connick som på allvar fick honom intresserad av yrket. År 2008 gick Peter en högskolekurs i golfbanedrift på Alnarps lantbruksuniversitet och han har jobbat en säsong på Bokskogen utanför Malmö. Handicap 12,8. Möjligheterna till eget spel på banan kunde gärna vara fler säger han i likhet med många andra som har golfen som yrke.

Anders Jacobsson