smått och gott genom åren

Jodå, det fanns en tid…

När Björn Eriksson inte var landshövding i Östergötland. Detta och lite annat kan du läsa i denna sammanställning över de 27 år som gått.

1983

Klubben bildas med Stefan Svärdell som förste ordförande. Första klubbmästerskapet spelas på Hagalund i Vadstena med Jan Egir, Maj Dahlström och Richard Olsson som vinnare.

1984

I oktober startat banbygget under överinseende av arkitekten Åke Persson, Landskrona. Medlemsinsatser, sponsorstöd från näringslivet och finansiellt stöd från kommunen möjliggör byggstarten.

1985

Driving-rangen på Miskarp invigs av pron Krister Kinell, Linköping, inför 200 åskådare. Corren rapporterar att Kinells färdigheter med klubborna imponerar.

1986

I juni startar spelet på niohålsbanan. Dessförinnan får banan goda betyg vid en inspektion som gjordes av Lennart Poignant, Åtvidaberg, ordförande i förbundets bankommitté.

1987

Göran Lövgren efterträder Stefan Svärdell som ordförande. Den förre ser en utbyggnad av banan till 18 hål möjlig inom tre år.

1989

En varm sensommardag inviger landshövding Rolf Wirtén 18-hålsbanan. Celeber gäst var förre världsmästaren i boxning Ingemar Johansson som spelar tillsammans med dåvarande pron Anders Starkman och den nuvarande Fredrik Carlsson. Invigningen lockar många åskådare och framtidstron är på topp.

1995

Sören Andersson efterträder Göran Lövgren som ordförande. En till stora delar ny styrelse träder till efter ett par år av ekonomisk turbulens.

1998

Årsmötet är en glad tillställning. Bokslutet redovisar en vinst på 280 000 kronor och 6 000 gästspelare under 1997. Göran Lövgren utses till hedersmedlem.

2007

Andreas Andersson vinner matchspels-SM på Mosjö i Örebro i augusti och blir 76 000 kronor rikare. Gustav Adell slutar trea i samma tävling.

2008

Herrlaget går upp i elitserien efter en strålande andra omgång på Linköpings GK.

2009

Höstmötet beslutar att överge reverssystemet och övergå till ett system med spelrätter. Mötet godkänner styrelsens förslag utan egentlig debatt. Höstmötets beslut föregicks av en informationskväll med inhyrd konsult.

Klubbens herrlag slutar sexa i lag-SM som spelas i Göteborg.

Fredrik och Magnus Carlsson återkommer som instruktörer på klubben.