ANVÄND DIN FRISKVÅRdspeng till golfen

Här finns information om vad som gäller och svar på de vanligaste frågorna efter det efterlängtade beslutet att golfspel nu är godkänt som skattefri friskvårdsförmån. De nya reglerna började gälla 1 januari 2018.

Önskar du kvitto på inbetald spelavgift?
har du betalat in din medlemsavgift via min golf FÅR DU ETT MAILAT KVITTO SKICKAT TILL DIG VID BETALNING (notera att detta mail kan hamna i skräpkorgen).
DU KAN ÄVEN I MIN GOLFS INSTÄLLNINGAR HITTA ALLA DINA HISTORISKA BETALNINGAR.
DU SOM VALT AUTGIRO mailar KANSLIET FÖR ATT ERHÅLLA DITT KVITTO.

Mer info om hur du hämtar kvitto på min golf finns här

SKATTEVERKETS RIKTLINJER
  • Domen kvalificerar golf som ”motion eller friskvård av enklare slag”, vilket är grundregeln för friskvårdsbidrag. Därmed kan anställda som har friskvårdsbidrag via sin arbetsgivare använda det för i princip all form av golfspel och träning.
  • Det maximala skattefria beloppet är 5 000 kronor per år. Det är dock arbetsgivaren som bestämmer beloppet för sin arbetsplats, som därmed kan vara lägre än maxbeloppet.
  • Det är arbetsgivaren som beslutar om de godkänner golf (eller andra aktiviteter) som friskvårdsförmån.
  • En förutsättning är att all personal inom organisationen/företaget erbjuds förmånen, det vill säga möjligheten att spela eller lära sig spela golf.
  • Reglerna gäller från den 1 januari 2018.
Godkända skattefria friskvårdsaktiviteter inom golf
  • Golfträning, t.ex. nybörjarkurser, golfkurser, golflektioner (under 1 000 kr per tillfälle) och rådgivning i kost- och motionsfrågor
  • Egen träning på drivingrange (rangebollar/rangekort)
  • Års- eller säsongskort för korthålsbana, träningsanläggning eller träningsområde