Mjölby GK satsar på solenergi och stärker sin miljöprofil

Styrelsen för Mjölby Golfklubb beslutade tidigare i år att installera solceller.
Bakgrunden till detta är hög elförbrukning, höga elkostnader och omtanke om vår miljö.

Solceller kommer att monteras på klubbhusets tak i rakt söderläge.

Solenergi ska ge en årsproduktion av ca 58 000 kWh vilket motsvarar 25 % av klubbens totala elförbrukning under ett år.

Solcellerna kommer att ge klubben lägre energikostnader och visar på en synlig insats för miljön.

Klimatet är idealiskt och solinstrålningen i Sverige är tillräcklig för att solceller ska bli en god investering. En hög effektgaranti under 30 års produktion kommer att reducera energikostnaderna i många år, med start redan från dag ett.

Projektet finansieras genom samarbete mellan Mjölby Golfklubb, Östergötlands Idrottsförbund och Swedbank.

Leverantör är Solcellsbyggarna i Boxholm och installationen är planerad att genomföras sista veckorna i maj.

Installationen kommer inte att påverka vår golfverksamhet, med det kan bli lite trångt på södersidan av klubbhuset under pågående arbete.

Vi ber om överseende under installationen!

Mjölby Golfklubb – Styrelsen