En märkesdag på Miskarp – artikel av Anders Jacobsson

Idag skriver vi den 27 augusti och sensommarsolen glöder över den vackra planteringen och den vältrimmade övningsgreenen. Finns det någon vackrare plats att vistas på? En retorisk fråga förstås och svaret varierar beroende på vem man frågar.

Mina tankar går 30 år tillbaka till en annan augustidag. Den 13 augusti 1989 är en märkesdag i vår klubbs historia. Då invigdes 18-hålsbanan och dragplåstret var boxningsvärldsmästaren Ingemar Johansson, en av Sveriges största idrottsmän genom tiderna.

Många nyfikna

Det var en strålande dag med fint väder och många nyfikna runt banan. Alla var kanske inte så golfintresserade men tog chansen att komma en av Sveriges bästa idrottsmän inpå livet. Klubbens medlemmar var glada över att 18-hålsbanan stod klar bara tre år efter niohålarens start. Golfintresset var på topp i slutet av 1980-talet och viss irritation uppstod vid bollrännan ibland när spelare som var på väg ut på tian mötte dem som skulle starta på ettan. De problemen var ur världen när 18-hålaren kom till stånd.

I en pärm på kansliet finns åtskilliga detaljer från invigningsdagen. Kostnadskalkyler, kvitton, anvarsområden och vilka som skulle få möjlighet att spela invigningsbollarna. I första bollen gick Ingo tillsammans med Maj Dahlström (avliden), blott 13-årige Per Classon och klubbens pro Anders Starkman. Sedan följde Totte Wallin, Gisela Cunningham-Linnér (pro på Landeryd), Jan Grönkvist, Karl-Edvin Egir (avliden), klubbmästaren Fredrik Carlsson (nuvarande pro) och en representant från Adidas som hette Magnus Persson. Spelet startade på femman och många var nyfikna på hur Ingo skulle hantera driver, wedge och putter.

Wirtén talade

Landhövdingen Rolf Wirtén invigningstalade och buffén kostade 50 kr. Det är när man ser den senare siffran som man inser att mycket vatten runnit under broarna sedan dess.

Invigningen föregicks av en rad aktiviteter, bland annat arrangerades en välbesökt pressträff där länets journalister fick tillfälle att provspela. Ett arrangemang där förbundsfolk, bankonsulenter och grannklubbar bjöds in för information rönte också stort intresse. Förbundets banchef Lennart Poignant, Åtvidaberg, var imponerad över vad klubben åstadkommit med små resurser.

En bättre kommun

En avslutande reflektion. Vad betyder en golfbana för en ort som Mjölby? Jag kan bara svara för mig själv. Jag skulle inte blivit kvar här i 37 år utan en bana. Golfbanan, ishallen och simhallen har gjort Mjölby till en bättre kommun att leva och verka i.

Anders Jacobsson

Curt Erlandsson, Hasse Persson och Ulf Malmberg kollar in spelet på invigningsdagen.

Green hål 14

Anders Starkman, klubbens första pro