Per och Ingo – ett slagfärdigt team – artikel av Anders Jacobsson

Per Classon var bara 13 år när han fick gå i första bollen tillsammans med Ingemar Johansson, Maj Dahlström och klubbens pro Anders Starkman. Det var mycket publik och han var en aning nervös inför första utslaget.

-Jag hade spelat mycket golf och kunde banan utan och innan men aldrig tidigare inför så här stor publik. Men Anders Starkman tog väl hand om mig och det gick bra Jag var mycket nervösare när jag som 23-årig amatör spelade European Masters i mitt nuvarande hemland 1999, säger Per.

-Ingemar Johansson var en klart bättre boxare än golfspelare, berättar Per. Han hade dålig kondition och då kom Maj Dahlströms golfbil väl till pass. Ingo bar randiga shorts som en del hade roligt åt. Mitt eget spel var hyfsat och om jag minns rätt gjorde jag en birdie på sexan.

Innehållsrik resa

Per har gjort en innehållsrik resa sedan den där dagen för 30 år sedan och golfen har funnits med hela vägen. Han är idag 43 år och bankman, bosatt i Zürich, gift med en schweizisk kvinna och far till två barn. Han har dubbla pass.

Vägen till alplandet gick via USA. Klubbkamraten i Mjölby, Erik Andersson, tipsade om ett collegestipendium och Per började plugga ekonomi och spelade golf i Georgia och Alabama som 19-åring. En rumskamrat var schweizare och hans pappa hade kontakter i bankvärlden. Per fick en praktikplats på en bank och det var meningen att han skulle arbeta något år men han blev kvar.

-Mycket tillfälligheter styr förstås i livet men visst har jag dragit nytta av golfen i min civila karriär konstaterar han.

Distans till sporten

Som 43-åring har han distans till den tid när han som ung hårdsatsade på golfen.

-Jag är bekant med dansken Anders Hansen och ser på nära håll vilka uppoffringar som görs. Tillhör du topp 100 eller topp 50 lever du gott men många spelare längre ner i hierarkin har svårt att få ihop debet och kredit.

-Det är roligare att spela golf nu när man slipper pressen. Jag bor nära klubben och försöker spela ett par, tre gånger i veckan.

Kapten för klubblaget

Per är kapten för klubbens elitlag som håller till i den schweiziska amatörligan. För tre år sedan blev Zürich Golf and Country Club schweiziska lagmästare. Per har hcp 1 men i år har han fått avstå från seriespel på grund av en revbensskada (Hooverboard).

Ja, vi blir alla äldre.

Anders Jacobson