Rapport från klubbchef 230512

ÄNTLIGEN är nog känslan som många känner just nu. Våren har kommit med värme, det grönskar i naturen och man kan nästan se knoppar brista ut i blom. Det är en härlig känsla att se anläggningen återigen fyllas av glada golfare som är sugna på att både spela, träna och att träffas igen.

Vi har de senaste åren fått erfara att yttre faktorer påverkar vår verksamhet mer och mer extremt än det var ”förr”. Saker som man inte kan förutse eller kontrollera. Att samarbete med vår ”kollega Väder” har alltid varit en utmaning, men att nu även lägga till pandemiår, tiden efter pandemi, krig, inflation, rusande kostnader och en snabb samhällsutveckling som hela tiden kräver kreativa lösningar och insatser har påverkat driften av en golfanläggning väldigt mycket.

Det vi kallar lågsäsong inom golfen, har blivit allt annat än en lugnare period för personal, entreprenörer och styrelse. Det är mycket som ska hinna genomföras under vintern för att skapa bra förutsättningar för en välfungerande säsong. Och med spelregler som många gånger ändras från en dag till en annan.

På Mjölby GK har vi de senaste åren arbetat mycket med att successivt förstärka vår organisation och se till att ha rätt kompetens och rätt resurser utifrån den nutid vi befinner oss i och den framtid vi ska möta. Målet är att hela tiden utveckla vår produkt på ett positivt sätt både i hårda och mjuka värden.
Gasa och bromsa på rätt ställen.

Vi går in i ett år som redan hunnit utmana oss med en både kall och senarelagd säsongsstart, men även med en osäker omvärld som medpassagerare. Ekonomin har påverkat både hushåll och företag med ökade kostnader på många områden. Där vi självklart inte är något undantag. Det har blivit dyrare att producera golf och bedriva verksamhet. Kostnaderna är lättare att förutse i budgetarbetet än hur intäkterna kommer påverkas. Hur har de dyra vintermånaderna påverkat våra medlemmar och gäster? Det har varit en stor fråga för hela golfsverige.

Med det som utgångspunkt har det varit ännu viktigare för oss att produkten ska leverera ännu bättre. För vi säger som Sally (tv-serien Sally med Maria Lundqvist) – Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke. Med en bra produkt blir vi ett enklare val att välja. Och det är exakt vad vi vill vara för den som vill spela golf, bli medlem, ta en kurs eller kanske äta en lunch.

Vårt mål varje år är självklart att försöka paketera och leverera en bra produkt. Men vi vill även ge en känsla av att det hela tiden händer saker på vår anläggning. Och denna vinter har inte varit något undantag. Här är några av de vinterprojekt vi hunnit genomföra:

·      Utbyggnad av kiosk och toalett vid nian

·        Omlagd plattläggning på delar av rangen

·        Insynsskydd på några utslagsplatser på rangen

·        Ny juniorstuga

·        Ny boulebana (klot finns att låna i vår reception)

·        Padelverksamhet där fritt spel ingår för våra fullvärdiga medlemmar – bokning via Matchi

·        Nya golfbilsgarage

·        Ny loungedel

·        Nytt område för tvätt och rengöring av klubbor och vagnar

·        Nytt golv i uteverandan

·        Ny bardisk i restaurangen

·        Robotklippare på korthålsbanan

Nu hoppas vi att det fina golfvädret är här för att stanna. Att vi får en säsong där vädret samarbetar med oss och vi kan erbjuda en fin bana och en bra verksamhet under hela säsongen.
Har du som medlem frågor eller åsikter vill vi gärna att du kontaktar oss. Genom en rak och kort väg till kommunikation skapas de bästa förutsättningarna.

viktoria@mjolbygk.se

styrelse@mjolbygk.se

kansli@mjolbygk.se

På vår hemsida fyller vi på med aktuell information kontinuerligt. Vi skickar även ut nyhetsmail med jämna mellanrum via mail och lägger även ut de på hemsida och delar i sociala medier. Så att vi ska nå så många som möjligt med vår kommunikation. Och i vår reception finns vi på plats sju dagar i veckan och kan svara på de flesta frågor eller se till att de hamnar rätt. Vi hoppas att du som medlem är nyfiken på att ta del av information och lära dig mer om din hemmaklubb. För du är en jätteviktig del av den totala helheten och kan göra stor skillnad genom att vara en ambassadör för din hemmaklubb.

Vårliga och soliga hälsningar

Viktoria Schedin