Rapport från banchef

Banstatus 22-05-23
Lägesförbättring gäller fr o m nu endast på sista nio.

Gräset växer så att det knakar, ruffarna börjar bli saftiga på sina ställen.
Nu med regnet kommer det säkerligen bli ännu tjockare.

Banan är i fortsatt bra kondition.

Banstatus 2022-05-12

Hela banan är öppen, mycket bra kondition på greenerna.
Vi får mycket fina omdömen från både gäster och medlemmar om greenerna, vilket naturligtvis är kul! Vi har tre greener (1, 17, 18) som ligger något efter de andra kvalité, därav något enformiga flaggplaceringar. Men de greenerna närmar sig de andra dag för dag så snart hoppas vi kunna nyttja hela spelytan.

På hål 11 har vi byggt om bunkern och på hål 15 har vi lagt igen den vänstra greenbunkern.
Där sitter MUA-pinnar tills vi etablerat gräset ordentligt.
Undvik att gå i grässådden tack!

Lägesförbättring en klubblängd på finklippta delen på banan.

På sista nio finns en del grävspår, där gäller MUA.

Hela det omfattande bevattningsprojektet är nu slutfört och vi har en av Sveriges absolut modernaste bevattningsanläggningar med ett toppmodernt styrsystem.
Det ger oss möjlighet att ner på spridarnivå styra hur vi ska vattna.
Ett exempel kan vara en green som är torr i ena änden och blöt i den andra.
Förr var vi tvungna att vattna hela greenen för att vattna upp den torra delen, det medförde att den andra delen blev ännu blötare.
Nu väljer vi i stället att bara låta de spridarna som täcker det torra området att vattna. Smart och vattenbesparande!

Glöm som vanligt inte att laga nedslagsmärken och uppslagen torv!
Det gäller även korthålsbanan!
Hjälper ni oss med det, ger det oss bättre förutsättningar att kunna leverera bra greener under en längre tid.

Jättekul att efter en otroligt frustrerande och besvärlig vinter och vår äntligen vara igång med säsongen!

Peter Irebrink
Banchef Mjölby Golfklubb