Mjölby GK rankad topp 100 i Europa för vårt miljö- och hållbarhetsarbete

Fantastiskt roligt att klubben uppmärksammas internationellt.
Miljökommitténs och styrelsens strukturerade samarbete ger resultat.
Vi har genom detta fått en inbjudan att söka Golf Environment Awards.

Nedanstående text är en översättning från artikel i Todays Golfer.

Hela artikeln i original finns online via denna länk https://www.todays-golfer.com/courses/best/eco-friendly-golf-courses/

Vi lyfter fram de mest ”gröna” golfbanorna i Europa, som gör sin del för miljön och hållbarheten.

Jag kände en ännu större känsla av stolthet än vanligt när vi sammanställde denna topp 100-ranking. Den här rankningen känns mycket viktigare än att identifiera de finaste banorna inom ett visst område – och regelbundna läsare kommer att veta hur seriöst jag tar den uppgiften.

Denna ”gröna” topp 100 har bredare konsekvenser än att ”bara” (förhoppningsvis) hjälpa våra läsare att göra välgrundade val när de funderar på sin nästa golfsemester.

Klimatförändringar är, enligt min åsikt, en mycket verklig fara för inte bara framtida generationer, utan även vår. Därför verkar det inte bara ansvarsfullt och förnuftigt att vi alla spelar vår roll för att minska dess hot så mycket vi kan, utan faktiskt ganska självklart. Skadan kan vara irreparabel i vissa avseenden och världens medvetenhet kan vara 30 år för sent, men det betyder inte att vi inte ska försöka nu. Det är mina personliga åsikter och är en del av anledningen till att jag ville skapa denna topp 100 av de mest ”gröna” golfbanorna i Europa.

En annan faktor var min känsla av att även om golf har sina fel – och säkert har haft ännu fler tidigare – så är den ofta orättvist demoniserad när det gäller miljö och hållbarhet.

Som denna ranking visar, pågår det så mycket värdefullt och imponerande arbete i hela Europa i detta avseende. Branschen kan göra mer, och ett mycket större antal klubbar kan göra bättre, men jag tycker att golfen förtjänar en mer positiv uppfattning.

Jag hoppas att den här rankingen får lite publicitet inom och särskilt utanför spelet. Jag vill att det ska visa att golf är en sport med ett ekologiskt samvete, och att det finns hundratals geniala sätt som klubbar gör skillnad på.

Jag hoppas att det uppmuntrar de 100 klubbarna som har uppmärksammats av oss för deras ansträngningar att göra ännu mer i denna riktning. Jag hoppas att det motiverar klubbar som redan har gjort några framsteg i dessa aspekter att göra ännu mer. Jag hoppas också att det inspirerar klubbar som aldrig har gjort något ”grönt” att gå till handling.

Jag kunde verkligen inte ha producerat det du ska läsa själv. Medan jag vanligtvis får hjälp av en panel med exceptionellt beresta golfare, var det denna gång GEO Foundation. Baserat i North Berwick är deras mål helt enkelt att hjälpa till att påskynda hållbarheten inom golf, främst genom att främja naturen, vidta klimatåtgärder, bevara resurser och stärka samhällen – de fyra sektionerna som de 100 klubbarna som har gjort denna lista är indelade i.

GEO har varit en underbar partner i detta och jag kan inte tacka dem uppriktigt nog. Jag hoppas att de är nöjda med slutprodukten och att den spelar en roll för att hjälpa GEO att bli ännu mer framgångsrika i sina mål.

Jag hoppas också att detta blir en vanlig Topp 100 och att klubbar över hela Europa, eller till och med världen, ser det som den mest önskvärda listan att vara med i. Att bli erkänd som en World Top 100-bana eller en GB&I Top100-bana är helt klart en enorm ära. Bli erkänd som en World Top 100 eller en GB&I Top 100 ”Green” klubb? Jag tycker att det är ännu mer imponerande.

Jag utbildades så mycket när jag satte ihop det här avsnittet och jag är säker på att du också kommer att lära dig saker när du läser den, samt kanske lite inspirerad om hållbarhet och golfens roll i det.

Kanske mer än någonsin skulle jag välkomna din feedback om allt som har att göra med denna topp 100. Du hittar kontaktuppgifter längst ner på sidan.

HOPPA TILL: Hur & varför vi skapade Green 100 | Bästa hållbara golfbanor: klimatåtgärder | Bästa hållbara golfbanor: Fostering Nature | Bästa hållbara kurser: Spara resurser | Bästa hållbara golfbanor: Stärka gemenskaper

Chris Bertram, topp 100-redaktör