Mjölby GK nominerad till årets internationella golfklubb för vårt miljöarbete

Under våren blev vi rankade inom Top 100 i Europa för vårt mijöarbete av Today´s Golfer, England.
Nu har vi nominerats till final i kategorin International Environment Golf Club of the Year av STRI Group, England.
Vi är fyra klubbar som nominerats i den här kategorin och dom övriga kommer från Italien, Cypern och Irland.
En slutlig bedömning kommer att äga rum i november med representanter från The R&A, Aquatrols, BIGGA, Jacobsen, Syngenta och Tillers Turf.
Vinnaren tillkännages den 24 januari vid en ceremoni i Harrogate, England.
Vi är naturligtvis både glada och stolta för att vårt arbete och klubben uppmärksammas internationellt.

Miljökommittén

Finalisterna till Golf Environment Awards 2024 tillkännagivna

22 SEPTEMBER 2023

Golf njuts av miljontals över hela världen och med nästan 40 000 golfbanor över hela världen har branschen en viktig roll att spela för att skydda miljön.

Sedan lanseringen av Golf Environment Awards (GEA) 1995 har syftet varit att uppmärksamma, belöna och främja framstående individer och golfbanor, oavsett hur stora eller små, för den tid och ansträngning de har lagt ner på att skydda och bevara sina golfbanor. unika omgivningar.

Med det ständigt ökande strålkastarljuset på miljöfrågor, uppnår många golfbanor en ökning av livsmiljövarianter, förbättrar spelupplevelser för golfare och ger ett positivt bidrag till vilda djur och samhällen där deras medlemmar bor och arbetar, vilket måste firas.

Richard Stuttard, direktör för STRI Group, som är värd för utmärkelserna, sa: ”Vi är så imponerade att vi efter 28 år fortsätter att ta emot ett otroligt antal bidrag från golfklubbar över hela Storbritannien och internationellt. Standarden på anmälningar är hög varje år och det är fantastiskt att se det arbete som golfklubbar gör för miljön och naturen.”

The categories, criteria and finalists are:

International Environmental Golf Course

Golf clubs outside of the UK that brilliantly demonstrate efficient management across nature conservation, turfgrass, waste and water.

• Golf della Montecchia Italien
  • Minthis Golf Club  Cypern