Artikel av Anders Jacobsson – möte med David Larsson

David Larsson flydde den svenska vintern för att jobba under fem månader i en annorlunda golfmiljö på Terrey Hills Golf and Country Club utanför Sydney.

David är byggnadssnickaren som för tre år sedan bytte yrkesinriktning och blev banarbetare på Mjölby GK. Nu förbereder han och hans arbetskamrater sig för den korta men intensiva svenska golfsäsongen.

Vi träffas några dagar före valborgsmäss. En iskall vind från sydväst är allt annat än angenäm. Kontrasten med den australiska solen kan inte vara större.

Hur hamnade du i Australien?

Genom ett samarbete mellan företaget Envoy och SGA (Swedish Greenkeeper Association). Jag var en av tre svenska banarbetare på Terrey Hills och hade bland annat sällskap av en kille från Tranås. Jag tog chansen att lära mig mer om skötsel av golfbanor.

Berätta om klubben.

En exklusiv 18-hålsklubb med cirka tusen medlemmar som bara är öppen för medlemmarna och deras gäster belägen i utkanten av Ku-ring-gai Chase National Park. Inträdesavgift på 5 000 dollar och en årsavgift på 3000- 4000 dollar. Vi var 18 i banpersonalen vilket ska jämföras med sex på hemmabanan.

Greenerna klipptes med singelklippare vilket tog sin rundliga tid på morgnarna. Maskininslaget är mindre än i Sveriges och alla hundra bunkrarna krattades för hand. Och de var både stora och djupa. Det var riktigt stora fairways att klippa.

En väsentlig skillnad var att man använder kemikalier i stor utsträckning, särskilt svampmedel på greenerna. David berättar att kemikalielagret hade större värde än maskinparken som med hans mått mätt inte imponerade. Reparatören hade fullt upp.

Starten på vistelsen ”down under” blev inte den förväntade. Strax innan Davids ankomst drabbades Sydneyregionen av ett enormt skyfall som försatte banan ur spelbart skick och den stängdes några dagar, vilket aldrig hade hänt tidigare. Först efter ett par veckor var den i lika fin kondition som vanligt.

David (hcp 11,9) hade klubborna med och fick tillfälle att spela många intressanta banor. Bland annat New South Wales som rankas som Sydneys främsta bana och som nr 4 i hela Australien.. Den var imponerande. Samtliga hål låg utmed havet och utsikten var hänförande. Alla banor jag spelade hade hög kvalitet.

Finns det något i de australiska kollegernas sätt att jobba som du kan använda dig av här i Mjölby?

Nej, arbetsmomenten är ju desamma men klimat, jordmån och grässorter skiljer sig mycket åt. Men jag är tacksam över att ha fått tillfälle att fördjupa mina erfarenheter.

Någon ytterligare jobbresa till Australien är inte inplanerad. David och sambon väntar barn så han håller sig på hemmaplan. Var sak har sin tid.

ANDERS JACOBSSON

David Larsson, greenkeeper Mjölby GK