Största förändringarna sedan 1950-talet – Anders Jacobsson

Golfsäsongen närmar sig med myrsteg. Medan vi otåligt väntar på spelbara fairways och greener kan det vara lämpligt att gå en regelkurs. Vi var ett 30-tal medlemmar som samlades en torsdag i mars för att gnuggas i de regeländringar som trädde i kraft första januari.

-De förändringar som genomfördes vid årsskiftet är de största sedan 1950-talet, sa Fredrik Carlsson som ledde kursen tillsammans Magnus Carlsson och Torgny Asp. Förslaget har gått på remiss under 2018.

Högre tempo

– De nya reglerna andas högre speltempo, fortsatte Fredrik Carlsson. De är snällare men ställer också större krav på spelarnas eget ansvar.

Den som följer sändningarna på TV kan dock konstatera att det tänkesättet inte har slagit igenom hos proffsen. De är lika långsamma som vanligt.

Den ändring som fått mest uppmärksamhet är att man numera får putta med flaggan i hålet. Magnus Carlsson har provat och han ser enbart fördelar.

Pliktområden

Vi fick lära oss ett nytt begrepp nämligen pliktområden vilket ersätter gula och röda vattenhinder. Torgny Asp berättade att för Mjölbys del blir ravinen till vänster som tolvans fairway ett nytt pliktområde. Tolvan och tretton är en flaskhals på banan.

Pliktområden kan tillfälligt utökas vid till exempel exceptionella väderförändringar men det är upp till tävlingsledning och/eller domare att avgöra.

Är de nya reglerna till fördel eller nackdel? På den kurs jag besökte hördes i varje fall inga missnöjda röster.

De viktigaste förändringarna i korthet

• putta med flaggstången i hål
  • laga spikmärken på green
  • leta boll i max tre minuter
  • plocka bort lösa naturföremål överallt
  • grunda klubban i röda och gula pliktområden
  • en uppmuntran att spela i fel ordning för att spara tid
  • byta boll när du droppar
  • droppning från knähöjd

…och du får ingen plikt om du råkar:

• träffa dig själv eller din utrustning med bollen
  • slå ett dubbelslag
  • rubba din boll medan du letar
  • rubba din boll på green

Vi får nog räkna med en och annan diskussion på banan denna säsong innan regelnyheterna sätter sig. Har man spelat golf i många år sitter vissa vanor och regler i ryggmärgen. Jag anser att alla förändringar som snabbar på spelet är positiva.

För den som vill fördjupa sig i ämnet finns flera appar och poddar att tillgå. Fredrik och Magnus Carlsson svarar gärna på eventuella frågor.

Anders Jacobsson

Fredrik och Magnus Carlsson ledde regelkursen, Tredje kursledaren Torgny Asp hann gå innan fototillfället.

Kenneth Karlsson och Bo Ericsson fann kursen givande. Men framförallt längtar de till säsongsstarten och det är något som de inte är ensamma om.